28 Mayıs 2014 Çarşamba

Aşamalı Yardımla Öğretim

Aşamalı yardımla öğretim otizm ,çeşitli düzeylerde zihin özrü ,gelişimsel gerilik gibi değişik özür gruplarında yer alan çocuk ve yetişkinlere öğretim yapmakta etkili olduğu,araştırma bulgularıyla desteklenmişitir. Ancak çogunlukla yetişkinlere zincirleme davranışların ögretiminde kullanıldığı görülmektedir.
       ilk defa fox ve arzin tarafından kullanılan ve yanlışsız öğretim yöntemlerinden biri olan aşamalı yardımla  öğretimde uygulamacı öğretime kotrol edici ipucu sunarak başlar ve zamanla kontrol edici ipucunu ortadan kaldırır.bu öğretim yöntemi diğer öğretim yöntemlere, özellikle davranış öncesi ipucu ve silikleştirmeyle öğretime , bu yöntemi tüm diğer yanlışsız öğretim yöntemlerinden ayıran nokta,uygulamacının bireyin gösterdiği performansa bağlı olarak kontrol edici sunup sunmamaya ,ipucu türü m,ktarında değişiklik yapıp yapmamaya ilişkin anlık kararlar almasıdır.diğer yöntemlerde olduğu gibi,aşamalı yardımla öğretimde de uygulamacı kullanacağı hedef uyarana , pekiştireçlere ve kontrol edici ipucunun ne olacağına karara vermelidir.aşamalı yardımla öğretimde hedef uyaran ve kontrol edici ipucu birlikte sunulur ve zaman içinde ipucu geri çekilir.ipucunun  silikleştirilmesi için sistematik bir kural yada ölçüt yoktur.uygulamacı bireye sunacağı ipucu sanyısı ve,türü,şiddeti.yoğunluğu,vb. anlık karalar alarak ipucunu silikleştirebilir yada silikleştirdiği ipucunu tekrar kullanmaya başlayabilir.aşamalı yardımla öğretimde üzerinde durulması gereken nokta,birey ipucuna gereksinim duymaığı ya da daha ılmlı ya da daha ılmlı bir ipucuna gereksinim duyduğunda ipucunu silikleştirmek ve birey gereksinim duyduğunda daha önce silikleştirmek ve birey gereksinim duyduğunda daha önce silikleştirilen ipucunu tekrara sunmaktır.


   

         Aşamalı yardımla öğretimle yürütülen çalışmalarda ipucunun nasıl  silikleştirildiği konusubda inceleme yapıldığında ,silikleştirmenin ipucunun türünde ipucunun yoğunluğunda ,ipucunun sayısında yapıldığı görülmüştür. aşamalı yardımla öğretimde birey yanıt aralığında tepkide bulunmazsa ya da yanlış tepkide bulunacağı qaanlaşılırsa uygulamacı hemen kontrol edici ipucunu sunar.gerektiğinde ve yeterince ipucu sunmak ifadesini biraz açıklamamız gerekirse,aşamalı yardımla öğretim yönteminde öğretime mutlaka bireyin doğru tepkide bulunmasını sağlayacak ipucunun kullanılması ile başlanmalıdır.bu nokta ise ,aşamalı yardımla öğretim ile ipucunun kullanılması ile başlanmalıdır.bu nokta ise ,aşamalı yardımla öğretim ile,ile ipucunun giderek artırılmasıyla öğretim arasındaki farklılıktır.daha açık ifade etmek gerekirse,ipucunun giderek arrtırılmasıyla öğretime başlandığında kontrol edici ipucu öğretimin en başında sunulur ve zamnla silikleştirilir.anımsayacağınız gibi ,aşamalı yardımla öğretimde ,birey,gereksinim duyduğu anda ipucu sunulmakta,birey gereksinim duymadığında ya da daha az ipucuna gereksinim duyduğunda ipucu ya tamamen ortadan kaldırılmakta ya da ipucunun tür şiddet gibi özelliklerinde silikleştirme yapılmaktadır.bu süreç öğretimde ölçüt karşılanıncaya değin uygulamacının öğretim sırasında anlık kararlar alması biçiminde devam etmektedir.aşamalı yardımla öğretim,

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder